Photo by ©Aude Leroux-Lévesque
Sandra Rodriguez is a multidisciplinary artist working at the insertion of art, technology and human experience. A filmmaker, speaker and sociologist of new media technology (PhD), she creates linear, interactive and immersive experiences garnering multiple awards (including a Peabody, Numix, Best VR Leipzig, best storytelling UNVR, and a Golden Nica at Arts Electronica). In the last 15 years, her work diverts intended uses of machine-learning, generative AI or large language models, to explore their pitfalls and potential uses in unexpected forms - from AI augmented ballet performance, to multi-user explorations of human cognition, installations on Data and Desire and large-scale exhibits. Rodriguez is a Sundance Storylab fellow and a Sundance Institute and MacArthur Non-Fiction Grantee. Between 2015-2022, she was a visiting artist at the Massachusetts Institute of Technology, where she led HackingXR, MIT’s first official course on emergent media. She creates works of art today, that speak about issues that will affect us all tomorrow.
Sandra Rodriguez est une artiste multidisciplinaire située au croisement de l’art, la technologie et l’expérience humaine. Réalisatrice documentaire et chercheure en technologies médiatiques (PhD), elle réalise et produit des longs-métrages, oeuvres interactives, expériences de réalité virtuelle et étendues et développe des outils technologiques qui ont lui valent de nombreux prix: Peabody, meilleures oeuvres VR (Leipzig, IDFA, UNVR), des Numix et un prestigieux Golden Nica à Ars Electronica. Ces quinze dernières années, elle détourne des systèmes d’apprentissage machine, IA générative et larges modèles de langage, pour en faire des performances de danse-augmentée, des expériences multi-utilisateurs, des installations muséales ou expositions à grande échelle. Rodriguez est Fellow du Sundance StoryLab, boursière du Sundance and MacActhur Foundation Grant en non-fiction. Elle a été mentor, conférencière ou jury à Tribeca, Cannes, SXSW, CPH:Dox, etc. De 2015 à 2022, elle inaugure “HackingXR” au Massachusetts Institute of Technology, le premier cours officiel du MIT en arts émergents. Elle crée des œuvres innovantes, qui parlent aujourd’hui des enjeux qui nous affecteront tous demain.
AWARDS & JURY
2024 Tribeca Circle Incubator 2024 - Supported by Tribeca, Singapore Arts and Science Center, COSM, Mercer Labs, Google Labs, Meta, MIT Open Documentary Lab, ONX Onassis Studio, PHI Center, Runway ML, ZeroSpace.
2023 Mentor - New Dimensions Lab / Electric South
2023 Winner Creative Woman of the Year - HUB Award and Cirque du Soleil / Récipiendaire du prix Prix HUB Femme Créative de l’année - HUB Montréal et Cirque du Soleil
2023 Jury – Immersive experience and innovation – TRIBECA FILM FESTIVAL
2018-2022 Jury - IDEA, CREA, FNC Festival Nouveau Cinéma, IDFA Doc Lab
2021 UK-Canada immersive exchange - 5 artistes XR choisis pour représenter le Canada
2020 Creative XR & British Council– Performing arts and AI et Mentorat Epic Grant
2020 Sundance Institute innovation –Représenter Sundance auprès du partenariat Stanford Institute
2020 MacArthur Foundation – Non Fiction Storytelling Grantee - récipiendaire de la bourse John D. and Catherine T. MacArthur Foundation NonFiction Storytelling Grant
2018 Ambassadrice– IA & Art - initiative de Google AI, Element AI, ONF, Quartier des spectacles, et Conseil des arts de Montréal
2019 Sundance StoryLab Fellow, Chom5ky vs Chomsky
2019 Prix Golden Nica – Ars Electronica (Manic VR)
2016 Peabody – Digital Media and Innovation (2016) – ‘Stories that Matter’ : Do Not Track - œuvre numérique en 7 épisodes, portant sur les métadonnées (dir. de création Brett Gaylor, production UPIAN, ARTE, ONF, Bayerischer Rundfunk).
2015 Bourse post-doctorale de recherche-création - CRSH
2014 Liste d’honneur du Doyen, Faculté des études graduées (University de Montréal)
2013 Bourse d’excellence-Faculté des études graduées (Université de Montréal, 2013)
2008 Récipiendaire du National Youth Leadership Award - National Achievement Award Council, Singapour
2004 Mention d’honneur, prix Jean-Lucien Caron pour le meilleur mémoire de maîtrise en communication du Québec